Før man begynner en restaurering er det viktig å sette seg inn hvor omfattende dette faktisk er. En totalrestaurering er meget dyrt og det er sjelden prisen gjenspeiler verdien på kjøretøyet. Etter flere tiår med reparasjoner og opplakkeringer osv så vil det dukke opp mange skjulte feil og mangler på en bil underveis. Dette kan være vanskelig å avdekke før bilen er demontert og rengjort. Først da kan man få ett omtrentlig overblikk over kostnaden. Vi ser alt for ofte at folk kjøper katta i sekken og må begynne på nytt med noe som tilsynelatende er bra. Men jobben for oss blir akkurat den samme.

 

En totalrestaurering hos oss vil si:

Fullstendig demontering av bilen, sandblåsing og reparasjon av karrosseri, karrosserideler, samt tilpassing.
På biler med treverk som rammeverk i dører og karosseri, er mye av dette er ofte dårlig og må skiftes ut i forbindelse med platearbeidet.
Sandblåsing og lakkering av ramme, nye bremserør, bensinrør og overhalte hjulsylindre.

Ved behov:
Nye hjullagre, bremsebånd, overhaling av bakaksel.
Overhaling av motor, dynamo, starter, forgasser, vannpumpe, bensinpumpe og ny eksos.
Forstilling overhales ved behov, med nye kingbolter og foringer, endeledd, pluss overhaling av snekke.
Syrevask av karosseri, epoxygrunning, sparkel og lakk og bodyskydd.
Nytt interiør blir sydd, dvs gulvteppe, tak, kickpaneler, dørsider og seter, her må det ofte skiftes fjærer og sandblåses, lakkeres ramme, spesielt på førkrigsmodeller.
Alt nytt av gummigjennomføringer, vindusføringer og vinduslister samt glass, må tilpasses og monteres slik at det blir funksjonelt.
Alle instrumenter må testes og kalibreres, det blir også laget nytt korrekt ledningsnett til hele bilen.
Alt av klips, braketter, stag, overføringer, vindusmekanismer og lignende må overhales eller skiftes ut.
Alle rustfrie lister må rettes og poleres. Gammel krom skal repareres og rekrommes.
Montering av karrosserideler er også en viktig bit, tilpassing av døråpninger, panser og bagasjelokk er viktig for å få ett godt sluttresultat.

Til slutt skal bilen prøvekjøres for å avdekke eventuelle problemer.

Det ligger mye arbeid i å få en gammel bil til å bli presentabel, da utgangspunktet fra fabrikk ofte var dårligre enn det som stilles krav til i dag. Vi har som mål å sette en bil tilbake i den stand den var når den var ny, bare bedre tilpasset, bedre beskyttet og herlig å kjøre.

Høres det fortsatt fristende ut, så ikke nøl med å ta kontakt.